Sigma 20mm f1.8 EX DG Aspherical RF Canon – na pełnej klatce (FF)

poniedziałek 8 Lut 2010 22 784 odwiedzin 38 komentarzy Tagi: , , ,

sigma

Wiele osób jest zainteresowanych tym obiektywem – kusi jego atrakcyjne światło (f/1.8) oraz przystępna cena. Jest to bardzo specyficzny obiektyw, ponieważ nie ma swojego odpowiednika u innych producentów.

Dlaczego Sigma?

Decyzję o kupnie szerokiego kąta musiałem podjąć przy przejściu na pełną klatkę (5D Mark II) z Canona 40D, którego używałem wraz z obiektywem Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM. Już samo to wymusiło na mnie kupno obiektywu przystosowanego do tzw. „Full Frame” (dlatego m.in. Sigma 10-20mm od razu odpadła). Postanowiłem jednak, że nie chcę już tak ultra szerokiego kąta (10mm x1.6  CROP /16mm na FF), dlatego skupiłem się na ogniskowej 20-35mm – takiej na których ludzie nie wychodzą przesadnie przerysowani, ale w kadrze łapie się więcej niż z mojego podstawowego szkła czyli Canona 50mm f/1.4.

No właśnie, nie sposób podświadomie nie porównywać nawet tego szerokiego kąta do tej 50’ki, z której zdjęcia wychodzą ostre jak żyletki 🙂
I to światło f1.4! Zachwyciłem się nią na nowo przy pełnej klatce – zdjęcia ostrzejsze (większa głębia ostrości / DOF) i przy używalnym ISO 3200 czy nawet ISO 6400 oraz tej przesłonie f1.4 – wieczorne zdjęcia przy oświetleniu lamp ulicznych są możliwe bez statywu i lampy błyskowej 🙂

post_sigma_01

5D Mark II, Canon 50/f1.4@1.4, ISO 6400, 1/20s, z ręki

Bardzo by mi tego brakowało przy szerokim kącie. Sigma, którą poprzednio miałem przy maksymalnie otwartej przesłonie, czyli f4 – po prostu nie dałaby rady w takich warunkach. Dlatego kolejnym czynnikiem oprócz ogniskowej, który musiał spełniać mój nowy obiektyw była przesłona, która nie mogła wynosić więcej jak f/1.8.

Wybór zaważył się zatem do następujących obiektywów:

Oczywiście najciekawiej wyglądał Canon 24mm f/1.4 II, jednak jego cena szybko ostudziła mój entuzjazm do tego szkła, dlatego postanowiłem skupić się na najszerszej z tej listy – Sigmie 20mm f/1.8 i właśnie o niej chciałbym tutaj nieco napisać. Najprościej będzie przejść od razu do rzeczy. Myślę, że skoro mowa tutaj o fotografii, to dobrze każdy przykład zilustrować zdjęciem, które bez zbędnych długich opisów samo za siebie będzie najlepiej mówiło 🙂

Budowa i jakość wykonania

Obiektyw oznaczony jest EX – czyli EXCLUSIVE – najwyższa półka Sigmy, pewnie dlatego wraz z samym obiektywem otrzymujemy gustowny futerał (którego jednak zdjęcie sobie podarowałem) i bardzo przydatną osłonę przeciwsłoneczną tzw. tulipana. Obiektyw jest bardzo solidny i zakończony metalowym bagnetem.

sigma3

Sigma bardzo dobrze leży w dłoni a materiały, z których została wykonana, są bardzo przyjemne w dotyku

sigma4

Sigma 20mm f/1.8 na Canonie 40D – wolałem zdjęcie zrobić 5D Mark II 😉

Sigma

Sigma bez założonego tulipana

Autofocus / Manualfocus

Mimo iż nie HSM (Hyper Sonic Motor) jest bardzo szybki i trafia celnie. Niestety jest bardzo głośny i ma dosyć specyficzny, aczkolwiek bardzo wygodny pierścień regulacji – tzw. „Dual Focus”. Przyznam, że bardzo dobrze sprawdza się przy wideo-filmowaniu – pierścień chodzi bardzo płynnie.

Niesamowite jest to, że obiektywem tym można ostrzyć z bardzo bliskiej odległości!

focus

Minimalna odległość ostrzenia robi wrażenie: 5D Mark II, Sigma 20/f1.8@1.8, ISO 640, 1/800s, z ręki

bokeh_1-8

Ostrzyć można z bardzo bliska, uzyskując ciekawy efekt rozmycia tła: 5D Mark II, Sigma 20/f1.8@1.8, ISO 2500, 1/15s, z ręki

Rozdzielczość obrazu

Czyli sedno całego zakupu. Trzeba od razu powiedzieć, że na f/1.8 rewelacji nie ma, jednak  pozwala nam ona na bardziej kreatywne zdjęcia. Takie, które są po prostu niedostępne dla innych obiektywów. Jeśli jesteśmy typowymi „pixel peeperami” to na pewno będziemy zawiedzeni pod tym względem. Ostrość / gęstość optyczna / detale zaczynają rosnąć oczywiście wraz ze wzrostem przesłony i tak od f5.6 dużo nie ustępuje ona wspomnianej wyżej 50tce! A pamiętajmy, że to szeroki kąt.

full_crop_3

Na pełnym wycinku widać, że na f/1.8 jest lekkie „mydło”, ale ostrość nadal dobra. 5D Mark II, Sigma 20/f1.8@1.8, ISO 50, 1/640s, z ręki

ciemnia

Każdy kto był w ciemni fotograficznej wie ile jest tam światła: 5D Mark II, Sigma 20/f1.8@1.8, ISO 6400, 1/5s(!), z ręki

full_crop_2

Pełny wycinek z 5D Mark II, Sigma 20/f1.8@8, ISO 100, 1/160s, ze statywu

sample_f8

5D Mark II, Sigma 20/f1.8@8, ISO 800, 1/160s, ze statywu

full_crop

100% wycinek z pełnej klatki – jak widać nie można narzekać na brak ostrości

Winietowanie

Jest ogromne! Na f/1.8 oczywiście. Spada wraz ze wzrostem przysłony – ale to jasna sprawa. Pytanie – czy ta winieta przeszkadza czy wręcz pomaga w zdjęciach, uatrakcyjniając je? Wszystko zależy od konkretnej fotki czy nawet gustu fotografa. Mi osobiście podobają się winiety na tyle, że sam często je dodawałem w swoich fotografiach. Poza tym należy pamiętać, że winietę można usunąć – czy to w samym body aparatu, czy w programie do wywoływania RAWów.

snieg_winieta

Najbardziej uwidacznia się na białych ścianach, czy (jak tutaj) na śniegu… f/1.8

winieta_2

5D Mark II, Sigma 20/f1.8@1.8, ISO 1000, 1/200s, z ręki

winieta

Jak widać można wydobyć nieco klimatu z winietą. 5D Mark II, Sigma 20/f1.8@1.8, ISO 100, 1/1000, z ręki

winieta2

Spora winieta na f/1.8

Praca pod światło

Oprócz dobrego kontrastu Sigma daje ciekawe flary – „ciekawe” bo to zależy od zdjęcia na ile ta flara mu „pomoże” czy też „zaszkodzi”. Generalnie – ostatnio robię dużo panoram z zachodzącym słońcem (głównie na f8) i moim zdaniem – ta sigma daje radę. Jeżeli natomiast robimy zdjęcia centralnie pod źródło światła – powstaje efekt halo.

pod_slonce

100% wycinek z pełnej klatki – f8

halo

Zdjęcia na f/1.8 centralnie pod światło uwidaczniają „efekt halo”. 5D Mark II, Sigma 20/f1.8@8, ISO 1000, 1/640s, z ręki

flary_pod_swiatlo

5D Mark II, Sigma 20/f1.8@1.8, ISO 2500, 1/80s, z ręki

Inne sprawy

Te, które wymieniłem są dla mnie kluczowe, więc o reszcie się nie wypowiadam (aberracja chromatyczna, dystorsja, koma i astygmatyzm…). Sigma spełniła swoje główne założenie dla, którego została kupiona: zdjęcia klimatyczne, w trudnych warunkach oświetleniowych, bez statywu, pokazujące szerszy plan, z małą głębią ostrości nadające im niepowtarzalnego wyglądu 3D 😉

Disclaimer 😉

Ciężko jest mi pisać zupełnie obiektywnie na temat tego szkła nie mając, aż tak wielkiego doświadczenia związanego ze sprzętem fotograficznym jak większość ludzi, która go wcześniej testowała i wystawiała recenzje. Dlatego wszystko co tu jest opisane należy brać jako moje własne, luźne, przemyślenia na podstawie moich prywatnych i amatorskich doświadczenia fotograficznych. Nie biorę odpowiedzialności za „nietrafiony zakup” czy jakiekolwiek pretensje związane z/w obiektywem. Każdy ma inne potrzeby i poziom satysfakcji z zakupionego sprzętu może być zupełnie inny. Wnioski wyciągnijmy sami! (Y)

Update po 3 latach: do ściągnięcia pliki RAW (sample)

Wpis ten cieszy się nieustannym zainteresowaniem, dlatego postanowiłem po kilku prośbach wrzucić poniżej do ściągnięcia przykładowe “sample” z Sigmy 20/1.8 i Canona 5D Mark II:

raw_file_01 raw_file_02 raw_file_03 raw_file_04 raw_file_05

38 komentarze do “Sigma 20mm f1.8 EX DG Aspherical RF Canon – na pełnej klatce (FF)”

  1. Dawid pisze:

    Witam i gratuluje nowej zabawki, Ja mam ten sam problem od kiedy przeszedłem na Nikon D700. Zastanawiam się nad Nikonem 18-35mm ponieważ 17-35F2.8 powala cenowo.

  2. Chustka pisze:

    Bardzo ciekawy post (P) Myślę, że komuś z pewnością przydadzą się Twoje informacje 🙂 Lubię ten obiektyw 😉

  3. Dawid pisze:

    Muszę dodać że recenzja całkiem spoko. Nie mogłem obejrzeć filmików ponieważ jade na mobile internet ale jak znajde dobre łącze to lookne.

  4. Kamil pisze:

    Świetny post! Szukając nowego szkła, wolałbym trafiać na takie wpisy z opisem subiektywnych doświadczeń i sporą ilością przykładowych fotek, niż przepełnione suchymi wykresami, które i tak mało komu cokolwiek mówią. Gratulacje! (zarówno wpisu, jak i zakupu 😉 )

  5. Wojtek pisze:

    Wiadomo, że najlepiej nie oszczędzać, bo „chytry 2x traci”, ale nie raz już się przekonałem, że warto głębiej poszukać i zawsze jest jakaś tańsza alternatywa jeśli chodzi o szkła… No i jeszcze trzeba umieć „mierzyć siły na zamiary” (Y)

    Życzę powodzenia w znalezieniu tego „złotego środka” 🙂

  6. Wojtek pisze:

    Też mam taką nadzieję, że komuś zawarte tu informacje będą w jakimś stopniu pomocne (Y)

  7. Wojtek pisze:

    A dziękuję 🙂 To zapraszam jeszcze raz to obejrzenia – pokazałem tam jak działa mechanizm „Dual Focus” i z jak bliska można ostrzyć tą Sigmą – zawsze „co wideo to wideo” 😉

  8. Wojtek pisze:

    Coś w tym jest – jedni to szkło chwalą inni ganią… Ale w większości są to „suche opisy”… Może faktycznie to kwestia „losowania” – mi akurat trafiło się takie, z którego jestem zadowolony. Zresztą widziałeś ją na żywo – mimo jej wad – można się w tej Sigmie „zakochać” (L) . Dzięki! 🙂

  9. Grzesiek pisze:

    Dobry test. Co głośnego AF warto sprawdzić w serwisie sigmy, czy aby nie trzeba wymienić gumowego paseczka naędzającego układ AF. Kiedyś miałem IDENTYCZNĄ przypadłość w sigmie 50mm/f2.8 MACRO. Była niemiłosiernie głosna (zupełnie jak na twoim filmiku;)), ale uznałem że ten typ tak ma. Potem okazyjnie byłem w serwisie sigmy w Krakowie i tam sie okazało, że należy wymienić wspomniany pasek. Koszt 80zł. Problem jak ręką odjął – obiektyw cichutki 🙂 Serwisant powiedział, że wstarszych sigmach co kilka lat trzeba wymieniać ten pasek(np. co 4-5lat).

  10. Wojtek pisze:

    Z tego co wszyscy piszą – to w tym szkle normalne, że AF tak głośno chodzi – to chyba jakiś „starszy mechanizm”… choć kto wie – może faktycznie wymiana jakiegoś paska sprawiła by, że będzie się ciszej zachowywał (Y)

    Mi to nie przeszkadza a i okazyjnie nie planuję wizyty w serwisie Sigmy… ale, ale… „nigdy nie mów nigdy” 😉

  11. Lila pisze:

    Łooo, ale się napracowałeś przy tym wpisie 🙂
    Super test. Poproszę więcej takich wpisów na przyszłość :).

  12. Wojtek pisze:

    Zrobiłem to z wielką przyjemnością (Y) Czasami mam takie napady „chęci” 😉 więc jeśli jeszcze poczuję taką potrzebę to na pewno coś „przetestuję” 🙂

  13. Slik3 pisze:

    Noooo moocno mnie ucieszył ten test 🙂 Generalnie tylko się upewniłem w tym że to dobry wybór. Problem tylko że ciężko go dostać do nikona ale może gdzieś się uda to wygrzebać 😉 Z AF będzie kwestia przyzwyczajenia pewnie jak z innymi szkłami Sigmy. Chociaż to jak już pisałeś chyba faktycznie loteria, miałem taki przykład przy 24-70/2.8. Mi się trafiła mega żyleta – a na własne oczy widziałem i znajomego straszne mydło praktycznie na całym zakresie przysłon. Zostanie jeszcze tylko 35mm do pełnego zadowolenia, naszczęście do nikonowska 35 robiona pod DX się nadaje pod FX a kosztuje grosze ;))) Dzięki za test i pzdr 😉

  14. Wojtek pisze:

    Cała przyjemność po mojej stronie 🙂 Cieszę się, że na coś się ten „test” przydał. Mam nadzieję, że uda Ci się szybko dorwać tą Sigmę do Nikona, bo naprawdę daje ona dużo frajdy z focenia – a to chyba najważniejsze (H)

  15. Dawid pisze:

    Witam ponownie i chciałem dokończyc poprzedni wpis, a raczej pochwalić się nową zabawką. Wybór padł na Nikona 16-35 F4 VR, jest to nowośc na rynku i pierwszy szeroki kąt nikona z VR. Zakupu dokonałem kilka dni temu będąc w usa. Róznica cenowa spora.

  16. Wojtek pisze:

    Przede wszystkim – gratuluję nowego obiektywu 🙂 Ja swojej Sigmy do tej pory nie ściągam z body (Y) Choć dla mnie f4 to już sporo by było za dużo – nawet pomimo stabilizacji 😉 A tak poważnie to zachęcam po jakimś czasie jego użytkowania – do zrobienia jakiegoś „review” (Y)

    Zazdroszczę możliwości zakupów w USA – też ostatnio porównywałem sobie ceny z naszymi… i ręce opadają 🙁

    Pozdrawiam 🙂

  17. Dawid pisze:

    Postaram się zrobić jakiś review, jednak będę musiał wzorować się na twoim bo „poetą” zbyt dobrym nie jestem 🙂

  18. Wojtek pisze:

    Ja też „poetą” nie jestem – hehe, ale jak Ci to pomoże – to nie mam nic przeciwko 🙂 Udanych fotek tym Nikonem życzę (P)

  19. xer pisze:

    Post rewelacyjny ! Test na szczęście nie robiony przez pryzmat „L” 😉
    Przekonałeś mnie do sigmy 🙂 teraz pozostaje kwestia ogniskowej … 20 czy 24 mm 😉 jedno z tych szkieł wyląduje na szerokim końcu mojej szklarni

  20. Wojtek pisze:

    Bardzo się cieszę, że mogłem nieco pomóc w podjęciu decyzji. Sam wiem, że to dosyć trudne jest – bo zawsze chce się mieć jak najlepsze szkło pod każdym względem, ale czasami wcale nie decyduje o tym cena. A najgorzej nadziać się na taką bombę – wydać kupę kasy i być dalej niezadowolonym 😉

  21. lisekluk pisze:

    Witam. Szukałem informacji na temat tej sigmy i przez przypadek trafiłem na Twoją stronę. Niesamowite prace! Bardzo mi przypadły do gustu, będę tu częściej zaglądał 🙂
    Pozdrawiam

  22. nickt pisze:

    Jak się cieszę, że trafiłem na tę stronkę!! Niby w poszukiwaniu opinii o sigmie 20 f1.8, ale to co tu widzę jest świetne. Stronka u mnie ląduje w ulubionych.
    Pozdrawiam

  23. Wojtek pisze:

    Dziękuję 🙂

  24. Wojtek pisze:

    Cieszę się, że się ten post przydał – dziękuję! 🙂

  25. mario pisze:

    Witam. Przypadkiem trafiłem na Pana www, szukam bowiem info. na temat wspomnianego szkła. szukam szerokiego kąta. do tej pory pracowałem na sigmie 10-20mm i jestem bardzo zadowolony. aktualnie szukam szkła, które da mi piękny bokeh, wiec chyba to właśnie 20mm sigmy 1.8 to będzie to. posiadam D200 i przymierzam się do pełnej klatki typu D700. jak oceni Pan z perspektywy czasu użytkowanie tego szkła, proszę o poradę. Dziękuje !

  26. Wojtek pisze:

    Witaj Mario!

    Zanim cokolwiek napiszę o tej Sigmie to wiedz, że po przesiadce na pełną klatkę większość szkieł zyska „drugie życie” 🙂 Pełna klatka daje to „coś” o czym niektórzy się rozpisują jako „jakość i plastyka obrazu” – coś co ciężko zdefiniować, ale jak już się zrobi taką przesiadkę to wszystko staje się jasne 😉

    Do rzeczy: ta Sigma (moim zdaniem), po miesiącach użytkowania, jest dalej bardzo specyficzna (w pozytywnym tego słowa znaczeniu) – za tą cenę nie dostaniesz nic lepszego z taką jakością i światłem… Nie i koniec. Teraz musisz sobie odpowiedzieć na pytanie – do czego Ci takie szkło? Mi było potrzebne do tego o czym pisałem w tym poście – lubię szerokość i jasność… oba te czynniki dają niesamowity efekt 3D… Lubię jak wychodzą portrety tym szkłem na 1.8 – podobają mi się ostre panoramy na 5.6 – kocham to niesamowite zbliżenie, na które pozwala dając efekt „szerokiego makro” 😉

    Jedno jest pewne – jeśli nie urodziłeś się „w czepku” – to przed zakupem radzę sprawdzić ten obiektyw (zresztą jak wszystkie inne obiektywy tego producenta) osobiście ze swoim body – ja tego nie zrobiłem, ale mój 5dm2 ma mikroregulację AF, więc się o to specjalnie nie bałem…

    Ja również wcześniej przesiadłem się z 10-20mm (crop) na 20mm (FF) – i jakbym tylko pod tym kątem miał porównywać oba obiektywy to bez zastanowienia polecam „stałkę” (Y)

    Na koniec proszę jeszcze raz przeczytać mojego „disclaimer’a” 😉 oraz oglądnąć sobie moje zdjęci wg. tag’ów, wykonane tym obiektywem 🙂

  27. mario pisze:

    Dziękuję serdecznie ! Po przeczytaniu powyższego komentarza nie szukam już więcej; przekonany zostałem ostatecznie do tej sigmy ! W sieci brakuje krótkich, jasnych ocen użytkowników danych szkieł. Same testy i setki komentarzy na różnych forach często tylko mieszają i wprowadzają chaos. Szukałem obiektywnej oceny, kogoś kto zna się na fotografii(Pan z pewnością należy do takich osób, co można stwierdzić przeglądając galerię (Y) ), a tym samym pozyskane opnie mogą być wiarygodne. Nikt chyba bowiem nie chce aby wydać kasę i rozczarować się. Szkła potrzebuję do nowoczesnych sesji plenerowych. Widząc jak cudowne kadry wychodzą z tego szkła, no i ta przestrzeń 🙂 , drążyłem temat a Pana strona www i komentarz tylko utwierdziły mnie w wyborze ! Nic nie zastąpi oceny doświadczonego użytkownika ! Dziękuję; będę tu zaglądał ! 🙂

  28. ELBE pisze:

    Fajny test !

  29. Wojtek pisze:

    Miło mi! (Y)

  30. Kris pisze:

    Witaj,

    Fajnie, że trochę popisałeś o tej Sigmie. Jak inni zgadzam się co do tego, że nie ma tu mowy o L i wykresach itp Mam jednak jedno pytanie i to czy będę miał pozytywny wynik będzie kluczowe co do zakupów. Brakuje mi w twojej opinii dokładnie tych samym sampli które wstawiłeś, ale nie dotykanych. Sampli w surowych RAWach. Nie mogę być obiektywny co do pokazanych zdjęć bo jak wiemy jpg robi spustoszenie więc gdybyś był tak uprzejmy i uzupełnił post o pliki źródłowe byłoby bardzo super. jeżeli nie tu to może ma priv.

    Pozdrawiam i proszę o odpowiedź.

  31. Kris pisze:

    I jeszcze jedno, dobrze by było o takie same próbki na małej klatce, wszyscy wiemy że FF to fajna sprawa ale dużo użytkowników ma jednak maluchy, no i oczywiście również gdyby się pojawiły RAWy … 🙂

  32. Wojtek pisze:

    Witaj, chętnie bym udostępnił dokładnie te same RAW’y co w przykładach powyżej, ale po 3 latach tyle się zmieniło i nie jestem wstanie znaleźć już tych samych zdjęć, ale wrzuciłem inne – mam nadzieję, że Cię zadowolą (Y)

    Pozdrawiam serdecznie.

  33. Wojtek pisze:

    Niestety, ale nie mam jak już tego sprawdzić, a poza tym tytuł tego posta to: „Sigma 20mm f1.8 EX DG Aspherical RF Canon – na pełnej klatce (FF) „, więc nie chciałbym odbiegać od tematu 😉

  34. Kris pisze:

    Rozumiem, jednak część prośby można spełnić 🙂 wystarczy wgrać RAW-y tego co już w temacie jest użyte i będzie super
    🙂

  35. Wojtek pisze:

    Kris, nie wiem czy doczytałeś, ale sprawdź raz jeszcze moją odpowiedź na Twój pierwszy komentarz – tam Ci wszystko wyjaśniłem (Y)

  36. Kris pisze:

    Hmm albo ja mam coś z oczami albo przeglądarka zassała coś z cachu, NM, tak czy siak przepraszam i dziękuję za uzupełnienie i wstawkę RAW-ów 🙂

  37. Wojtek pisze:

    Nie ma problemu – cieszę się, że mogłem pomóc 🙂

  38. Wojtek pisze:

    Bardzo się cieszę, że mogłem pomóc 🙂 Pozdrawiam serdecznie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


©2008-2017 Wojciech Grzanka. Wszelkie prawa zastrzeżone. Obrazy oraz inne treści nie mogą być reprodukowane

w żadnej formie bez wyraźnej zgody właściciela praw autorskich, wyrażonej na piśmie.